Welke nummersoorten zijn er?
Bij de Belfabriek vindt u verschillende soorten telefoonnummers voor uw bedrijf of organisatie, die u eenvoudig online aanvraagt. Maar welke soorten vindt u nou precies in ons assortiment? We zetten ze hieronder op een rijtje.
0800-nummers
De nummers die beginnen met 0800 zijn in Nederland gratis voor bellers. De nummereigenaar sponsort de belkosten, waardoor de drempel voor bellers laag is.
In de praktijk blijken 0800-nummers, wanneer ze in reclamecampagnes worden gebruikt, tot wel 25% méér binnenkomende gesprekken opleveren vergeleken met wanneer u een ander telefoonnummer gebruikt. Dat komt natuurlijk niet alleen doordat het nummer gratis is, maar ook door de professionele en landelijke uitstraling die zo’n 0800-nummer heeft.
085-nummers
Op het eerste gezicht lijkt het netnummer 085 bij een bepaalde regio te horen, maar niets is minder waar: de 085-nummers zijn regio-onafhankelijk.
Tegen een laag tarief per minuut - namelijk dat van een normaal telefoongesprek - bellen uw klanten, gasten, patiënten of zakenrelaties dit telefoonnummer. Omdat het een niet-geografisch nummer is, zal het mensen uit heel Nederland aantrekken.
088-nummers
Net als 085-nummers zijn 088-nummers landelijke telefoonnummers met een laag tarief. Het verschil is dat 088-nummers per ‘blok’ worden uitgegeven. Zo’n nummerblok telt minimaal honderd opeenvolgende nummers. Dat maakt 088-nummers vooral geschikt voor grote organisaties met vele telefoons.
Als nummereigenaar hoeft u niet alle honderd nummers meteen te gebruiken, laat staan ervoor te betalen. Pas wanneer u een nieuw telefoonnummer in de serie nodig hebt, activeert u het en betaalt u ervoor.
0900-nummers
Ook een 0900-nummer heeft een landelijke uitstraling: het is een niet-geografisch nummer dat zowel mensen op Texel als in Maastricht aanspreekt.
Voor een gesprek met een 0900-nummer betalen bellers een tarief per minuut of per gesprek. Hoe hoog dat tarief is, kunt u als nummerhouder –tot bepaalde grenzen– zelf instellen.
Het bijzondere van een 0900-nummer is dat u op deze manier inkomsten kunt genereren. Op die manier financiert u de telefonische dienstverlening die u levert. Let wel: 0900-nummers zijn niet bedoeld als hulp- of servicelijn voor bestaande klanten.









